Loading...

Iblant kan det være veldig vanskelig å komme opp på morgenen. Ofte fordi jeg ikke la meg i tide på kvelden. Kan da bli sittende og spille tv-spill og klarer ikke å slutte. Jeg blir helt oppslukt. Det eneste som fungerer er å være steinhard med meg selv. Vise meg selv at jeg kan ta tak i det. 

Et av mine beste tips er å få en bra start på dagen. Det lyder kanskje enkelt, men er det ikke. Men når det først funker, så smitter det av på resten av dagen. 

Jeg behøver å ha kontroll på hva som skjer og ha en plan i hodet på hvordan jeg skal gjøre det. Da fungerer det ganske bra. Så må jo også folk rundt meg få greie at det er slik jeg må ha det. Man tror at folk vil tro at man er skummel eller rar hvis man forteller om ADHD. Men det gjør de ikke. Alle jeg har pratet med har blitt glade over å vite hvorfor jeg er som jeg er iblant.

Jeg lover, jeg forsøker å lytte til læreren men iblant klarer jeg det ikke. Det når ikke inn. Da behøver jeg hjelp, ikke kjeft. Sørg for at de vet at du har ADHD. Da kommer dere til å kunne løse problemene mye raskere. Det er fint for dem også å kunne hjelpe til. 

Når jeg skal lese ting på skolen kan det kjennes ut som om jeg sovner. Det blir bare grus. Selv om jeg forsøker mer enn de fleste på skolen. Klart det kjennes urettferdig å henge etter til tross for at jeg kjemper. Det kjennes bedre om lærerne tror på meg, men det er ofte vanlig at de tror jeg later som. 

Kommer man inn på kafe og skal treffe venner, så er det fokus som gjelder. Ellers hører jeg ALLT fra ALLE. Det kan da være fint å finne et roligere sted. 

Om en kompis prater når jeg holder på med noe annet, kan jeg ikke svare. Isåfall blir det kaos. Da er det bedre at de vet at jeg ikke er uinteressert i dem, men bare har vanskelig for å fokusere. Det beste er å fortelle at jeg forsøker. 

Når jeg kommer hjem fra skolen, renner det iblant over for meg. De hjemme får ta imot alt jeg har bitt i meg i løpet av dagen, men det handler jo egentlig ikke om dem. 

Iblant kan jeg ha så mye energi som bare det. Jeg har sikkert 100 ting som jeg vil gjøre, men får ikke riktig samlet trådene. Hvis jeg får litt støtte og litt push så pleier det å fungere bedre.

Sent på kveldene kan jeg ikke trappe ned, eller slutte med jeg holder på med. ADHD tar ingen pause. Om det blir for mye så pleier jeg å trappe ned tidligere neste dag slik at man kan ta kontrollen tilbake. 

For meg er det superviktig å vise meg selv at jeg kan sette grenser og følge dem. For eksempel det med å ikke legge seg så sent. Man kan begynne med småting og siden fortsette. Å få selvtillit var en kick, starten på en forandring. 

Updated: 15-01-2016