Loading...

Hver eneste morgen er litt av en kamp. Mye sinne og harde ord. Det er superviktig å ha forberedt for barna kvelden før. 

Vet hun ikke eksakt hva som skal skje i løpet av dagen, er hver nye ting urovekkende for henne. Det gjelder å ha en plan. 

På dagen er jeg alltid litt urolig for at det hender noe. Nye saker å forklare, nye saker å forsvare. Det viktigste tror jeg er å ha åpenhet og prate, prate, prate.

Telefonsamtaler fra foreldre til barn som det har blitt bråk med er blant det som er vanskeligst. Jeg vet jo at hun ikke er ond eller vil bråke egentlig. Det blir bare sånn. Akkurat som hun selv sier.

Søskenbråk finnes i alle familier, men det blir litt spesielt når det er ADHD med i bildet. Ikke så rart, men vanskelig å forstå for lillebroren som ikke har ADHD. Vi har måttet forklare mange ganger, nå begynner han å forstå at søsteren ikke mener å være vanskelig.

Iblant rekker man knapt innenfor døren før det blir bråk. Om ingenting. Det føles som om hun bare har ventet på å få sette igang. Men jeg vet jo at jeg er en ventil for det som har hendt i løpet av dagen hennes. Jeg må være der for henne.

Når jeg åpner leksebøkene og ser hvordan hun ligger etter…. Følelsen en får da at en ikke strekker til som forelder. Nøkkelen var når vi innså at hun måtte få profesjonell hjelp. Det er vanskelig før man får en diagnose. Man kjenper, det er jo det man gjør som forelder. Man må være besluttsom hvis man mistenker at det kan være ADHD. 

Lekselesning er et fast punkt, det er bra. Vi planlegger det ordentlig. Men det blir også tydelig hvordan hun må kjempe for å få det til. Det er bare å støtte ekstra mye når man merker at det behøves.

Å synke ned i sofaen på slutten av kvelden og samle kraft er nødvendig. Før kunne jeg ha dårlig samvittighet og kjenne meg giddesløs. Nå vet jeg at jeg behøver det for å orke.

Før natten er det bestandig spennende. Skal den forløpe rolig eller blir den tøff? ADHDen hviler ikke bare fordi det er er på tide å sove. For å roe seg, er det viktig at hele familien hjelper hverandre. 

Vi forsøker å ha en bra plan for neste dag når vi går og legger oss. Nøkkelen er å få det til å fungere allerede fra morgenen. 

Updated: 10-11-2015